Pompki, czołganie, bieganie, czyli co czeka uczestników Boot Camp

Bieganie, pływanie, zajęcia fitness, siłownia – form aktywności fizycznej jest wiele. Jednak spora część miłośników sportu wciąż poszukuje nowych doświadczeń i wyzwań.  Alternatywą dla standardowych form uprawiania sportu są na przykład popularne m.in. w Stanach Zjednoczonych obozy Boot Camp, o których pisaliśmy w artykule znajdującym się pod wskazanym linkiem BOOT CAMP. W Polsce, obozy najczęściej odbywają się w formie dobrej zabawy, dlatego mogą w nich uczestniczyć zarówno osoby uprawiające sport na co dzień, jak i osoby, które chcą podjąć walkę z lenistwem czy zbędnymi kilogramami.

Zgodnie z zapewnieniami organizatorów i trenerów, programy treningowe dobrane są w taki sposób, by w połączeniu ze zbilansowaną dietą, w krótkim czasie osiągnąć widoczne efekty pracy. Dlatego też obozy Boot Camp nazywane są często obozami odchudzającymi i kondycyjnymi. Intensywne ćwiczenia ogólnorozwojowe pozwalają na szybkie spalanie tkanki tłuszczowej i kształtowanie sylwetki. Efekty, w największym stopniu zależą jednak od zaangażowania danego uczestnika.

Treningi odbywające się w ramach Boot Camp mają w dużej mierze charakter funkcjonalny. Oznacza to, że ćwiczenia wzorowane są na ruchach wykonywanych przez nas na co dzień. Należą do nich np. bieg po schodach, unoszenie i opuszczanie rąk z lekkim obciążeniem, skręty tułowia czy przysiady. W treningu funkcjonalnym ważna jest też intensywność ćwiczeń. Im więcej powtórzeń, tym lepiej. Ta forma treningu zwiększa wydolność naszego organizmu, wzmacnia mięśnie oraz poprawia gibkość oraz koordynację. W programie są również ćwiczenia z zakresu treningu wytrzymałościowego, siłowego oraz interwałowego. Łączenie ćwiczeń siłowych z wytrzymałościowymi oraz zmienna intensywność ćwiczeń wymuszają pracę wszystkich partii mięśniowych naszego ciała.

Uczestnicy zrobią więc dziesiątki pompek, przysiadów, wykroków w przód, desek, ćwiczeń z unoszeniem nóg, itp. Nie obędzie się też bez biegów, zarówno po trasach płaskich, jak i pagórkowatych czy nawet górzystych. Popularne są również ćwiczenia wykorzystujące ławki (np. pompki, odwrócone pompki, wspinaczka w podporze). Niektórzy organizatorzy przygotowują dla grup specjalne tory przeszkód. Wśród nich mogą znaleźć się równoważnie, zasieki, pod którymi będzie trzeba się przeczołgać, ścieżki wyłożone oponami, ścianki czy płotki. Ćwiczenia w ramach Boot Camp nie wymagają specjalistycznego sprzętu. Jako obciążenie najczęściej wykorzystuje się masę własnego ciała lub ciała partnera, z którym współpracujemy w danym ćwiczeniu.

W tego typu treningach duży nacisk kładzie się na współpracę. Wiele ćwiczeń wykonuje się w parach, a nawet grupach. Często uczestnicy dzieleni są na kilkuosobowe zespoły, które rywalizują ze sobą w rożnych konkurencjach. Zawody często przybierają zabawną formę. Daleko jest im więc do treningów wzorowanych na szkoleniach militarnych.

Zdarza się, że organizatorzy, by urozmaicić i uatrakcyjnić programy treningowe zabierają uczestników na przejażdżki rowerowe, spływy kajakowe czy baseny bądź/i organizują obozy w ciekawych pod względem przyrodniczym czy turystycznym miejscach, np. na Mazurach.

Pozytywnym aspektem wyjazdów jest również fakt, iż uczestnicy przez cały okres trwania obozu mogą korzystać z obecności profesjonalnych trenerów i dietetyków. Ich wskazówki i rady mogą okazać się cenną pomocą w prowadzeniu aktywnego i zdrowego trybu życia po ukończeniu przygody z Boot Camp.

Oferty Boot Camp znajdziesz tutaj: BOOT CAMP


Aleksandra Parusel


« powrót do listy