Narciarstwo biegowe – alternatywa dla miłośników biegania

Mroźne dni, śliskie nawierzchnie czy też padający śnieg to dla miłośników aktywnego spędzania wolnego czasu niemałe utrudnienie. Często pora zimowa to okres sportowej stagnacji. Spora część z nas woli w tym czasie zostać w domu, zawinąć się w gruby koc i przy ciepłej herbatce pooglądać jakiś film czy też wgłębić się w świat książkowych bohaterów. W parkach można zobaczyć jedynie nielicznych śmiałków, którzy mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych nie rezygnują z joggingu.

Zima wcale nie musi ograniczać naszych sportowych aspiracji. Ostania z pór roku może i nie pozwala nam na uprawianie pewnych aktywności na zewnątrz (np. jazdy na rolkach), jednak daje nam możliwość poznania nowych dyscyplin sportowych, których jeszcze nie mieliśmy okazji wypróbować.  Jedną z nich może być narciarstwo biegowe. Jest ono łatwiejsze do uprawiania od znacznie bardziej popularnego narciarstwa zjazdowego. Polega ono na przemieszczaniu się na nartach w dowolnym tempie. Zakres ruchów w trakcie narciarstwa biegowego jest zbliżony do ruchów wykonywanych w trakcie biegania czy uprawiania nordic-walkingu, dlatego jest to dobra zimowa alternatywa dla wszystkich zapalonych biegaczy.

Narciarstwo biegowe może uprawiać praktycznie każdy. Wystarczy jedynie odpowiednia motywacja, ciepły strój, narty, kijki oraz rozległy pokryty śniegiem teren.  Możemy więc wybrać się do lasu, parku, na polne ścieżki czy też na specjalne trasy biegowe, które znajdziemy w różnych częściach naszego kraju. Ważne jest zaopatrzenie się w odpowiedni sprzęt. Kluczowy jest wybór nart. Dla osób początkujących polecane są narty śladowe z łuską (cross country). Sprawdzą się one na nizinnym oraz nieco pagórkowatym terenie. Charakteryzują się one mocniejszą konstrukcją oraz uniesionymi dziobami. Są cięższe i szersze od typowych „biegówek”. Dzięki temu zapewniają użytkownikowi większą stabilność oraz nie pozwalają na rozwijanie zbyt dużych prędkości. Wspomniana łuska to specjalna struktura znajdująca się w środkowej części długości nart, która zwiększa tarcie o podłoże. W kwestii doboru kijka znaczącą rolę odgrywa wzrost sportowca. Odpowiednio dobrany kijek to taki, który po wbiciu w śnieg pozwala utworzyć między ramieniem a przedramieniem kąt prosty. Przy wyborze ubrań najważniejsze jest, by kurtka oraz spodnie były wykonane z wodoodpornego i wiatroszczelnego materiału. 

Narciarstwo biegowe uchodzi za jeden z najbezpieczniejszych sportów. Zakres wykonywanych ruchów angażuje do pracy różne partie mięśni m.in. mięśnie kończyn górnych oraz dolnych, grzbietu, klatki piersiowej oraz brzucha. Narciarstwo biegowe jest znacznie bezpieczniejsze od biegania, które obciąża stawy skokowe i kolanowe. Dzięki elastyczności nart, nie dochodzi do uderzenia stopy o podłoże, stąd też jest to jeden z najmniej urazowych sportów. Ta dyscyplina poprawia naszą kondycję, koordynację ruchową oraz równowagę. To również przyjemny i bezpieczny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów.

Oferty nart biegowych znajdziesz tutaj: Narty Biegowe


Aleksandra Parusel


« powrót do listy