Arktyka 2020 – Ural

Arktyka 2020 – Ural
Dostępne terminy i ceny:

+ 350 EUR własne auto

Lubisz wyzwania? TO jest wyzwanie – zdobyć Ural arktyczny zimą. Zapraszamy na przygodę życia – jedź z nami do Arktyki i zobacz to czego na żywo naprawdę prawie nikt w Polsce nie widział.

W marcu 2011 roku jako pierwsi z centralnej Europy dotarliśmy do Workuty na kołach. Powtórzyliśmy to w 2012, 2013 i 2015 i 2016 roku. W 2014 dotarliśmy na półwysep Jamalski od strony azjatyckiej. Tym razem trasa wyprawy przebiegać będzie po północno-wschodnich rubieżach Europy oraz w Azji, po wschodniej stronie Uralu. Ponownie dotrzemy na półwysep Jamalski, następnie spróbujemy pokonać Ural i dotrzeć do Workuty. Jeśli się nam nie uda, pojedziemy do Workuty przez Ural pociągiem (przepiękna trasa). Naszym celem będzie dotarcie do miejsc zapomnianych i odległych, które Europejczykowi z Europą nawet się nie kojarzą choćby z nazwy (Narjan-Mar, Emwa, Buktył).

Podobnie Workuta jest miastem europejskim. Jednak na większości map naszego kontynentu najczęściej jej brakuje. Dotyczy to także map Europy dołączanych do wydawnictw National Geographic i Gazety Wyborczej. Jakby bogata i zadowolona z siebie Europa chciała zapomnieć o swych dalekich peryferiach, które faktycznie na wizytówkę kontynentu się nie nadają.

Brak Workuty na mapach tłumaczyć też można tym, że do tego miasta nie prowadzi żadna droga. Na tej szerokości geograficznej przemieszczanie się jakimkolwiek pojazdem kołowym uznaje się po prostu za niemożliwe. Rozmarzająca latem na kilka tygodni tundra zamienia się w bezkresne bagno. Jedyną nadzieję na przedarcie się tam na kołach daje długa pora zimowa, gdy bagna i liczne rzeki skuwa lód.

W Workucie wszyscy o to przez nas pytani zapewniali, że każdy samochód widziany na ulicy został tu przywieziony na kolejowej platformie. Dotyczy to także czołgu-pomnika. Miasto połączone jest ze światem jedną linią kolejową. Tory o długości ponad 2,5 tysiąca kilometrów wiodą z Sankt Petersburga. Fragmenty najtrudniejsze do wykonania w warunkach tundry powstawały okupione śmiercią armii więźniów siedemdziesiąt lat temu. Powszechnie tam znane jest koszmarne powiedzenie: pod każdym podkładem leży człowiek.

Workuta jest celem wyprawy, jednak, nie jest najdalszym jej punktem. Najpierw pojedziemy na wschód, przekroczymy Ural i jego wschodnią, azjatycką stroną pojedziemy na północ aż na Półwysep Jamalski. Stamtąd przejedziemy zimnikiem serwisowanym przez Gazprom do Europy, po zamarzniętym morzu. Nie martwcie się, jeżdżą tam ciężarówki.


Ramowy plan:

Dzień 1

Spotykamy się w Suwałkach. Tam nocleg w pensjonacie. 

Dzień 2

Dojazd do granicy z Rosją. Nocleg w hotelu po jej przekroczeniu.

Dzień 3 i 4

Przejazd do Moskwy, nocleg w motelu. Zwiedzanie Placu Czerwonego i innych atrakcji.

Dzień 5, 6

Zmierzamy w stronę Uralu

Dzień 7, 8, 9, 10, 11

Droga przez Ural i wzdłuż Obu, po zimnikach do Labytnagi lub przez Nadym – w zależności od prognoz pogody i aktualnych warunków.

Dzień 12 i 13

Labytnagi i Salechard – zwiedzanie miast, podejmiemy próbę przekroczenia Uralu polarnego. Jeśli się nam nie uda, możemy pojechać pociągiem do Workuty (+2 dni do planu wyprawy)

Dzień 14

Rozpoczynamy drogę powrotną – dojazd do Igrimu.

Dzień 15

Severouralsk

Dzień 16

Omutninsk

Dzień 17

Jarosław

Dzień 18

Rżew

Dzień 19

Przekroczenie granicy z Łotwą i zakończenie wyprawy.

Opłaty za udział w wyprawie (różne opcje):

Załoga 1 samochodu (niezależnie od ilości pasażerów):

Opłata rejestracyjna po dokonaniu zgłoszenia w wysokości 1000 zł,
dodatkowo: 1000   na 30 dni przed rozpoczęciem wyprawy
oraz 350 EUR płatne prowadzącemu wyprawę na miejscu spotkania.

lub

Osoba bez samochodu (jadąca jako pasażer w samochodzie prowadzącego wyprawę):

Opłata rejestracyjna po dokonaniu zgłoszenia w wysokości 1000 zł,
dodatkowo: 1000  na 60 dni przed rozpoczęciem wyprawy
oraz 600 EUR płatne prowadzącemu wyprawę – na miejscu spotkania.

lub

Załoga w wynajętym od nas samochodzie terenowym (niezależnie od ilości pasażerów (max 5)):

Opłata rejestracyjna po dokonaniu zgłoszenia w wysokości 2000 zł,
dodatkowo: 1000   na 60 dni przed rozpoczęciem wyprawy 
oraz 1650 EUR  płatne prowadzącemu wyprawę na miejscu. (możemy wystawić fakturę VAT na wynajem – dla firm)

Wymagania dotyczące samochodu:

Sprawny samochód terenowy z reduktorem, opony AT lub MT, zdrowe mocowania holu przód/tył, CB radio. Zalecana wyciągarka i ogrzewanie postojowe lub arktyczne śpiwory 🙂

Koniecznie sprawdźcie czy Wasza „zielona karta” ma naniesiony symbol RUS – nie wszystkie mają!

Długość trasy:

Planowana trasa ma ok.7500 km (poza Polską)

Paliwo:

Paliwo w Rosji kosztuje maksymalnie 45 rubli, co przy cenie (stan na marzec 2019) w okolicach 0,06 PLN za 1 RUB daje nam cenę 2,50 PLN!

Waluty:

Najlepiej zabrać ze sobą euro lub dolary. Bez problemu można je zamienić na ruble w kantorze w Moskwie. Warto zabrać chociaż trochę rubli z Polski – np 5000.

Wizy:

Opłata za wizę biznesową do Federacji Rosyjskiej to koszt 480 zł + 25 euro od każdego członka załogi. Piszcie do nas w sprawie pomocy z formalnościami wizowymi. Całość załatwiamy korespondencyjnie!

Szczepienia:

Nie są wymagane żadne dodatkowe szczepienia.

Noclegi:

Wszystkie noclegi są planowane w pensjonatach, gostynicach, hotelach. Nie rezerwujemy ich wcześniej, ponieważ nie można do końca przewidzieć, w jakim tempie uda nam się przemieszczać.

Wyposażenie:

Porządne opony, lina kinetyczna, zapasowy filtr powietrza, paski, zapasowe węże gumowe (na mrozie ujawniają się wszystkie wady elementów gumowych).

Gwarantujemy:

  • sprawdzoną trasę,
  • opiekę organizatora (nawet 24h jeśli będzie taka potrzeba)
  • pomoc w usuwaniu ew. awarii lub holowanie do najbliższego warsztatu

Opłata nie obejmuje:

  • kosztów paliwa (poza gośćmi zajmującymi miejsce w naszym samochodzie)
  • wyżywienia,
  • noclegów

Koszty dodatkowe:

Noclegi w hotelach/ gostynicach/ motelach – średnio ok 120 zł/osoba.
Jedzenie jest tanie przy tym kursie rubla

Pogoda – w co się ubrać:

Przygotujcie się dobrze do pogody. Bielizna termoaktywna, porządne, wysokie zimowe buty, wiatroodporne kurtki, czapki, rękawice i okulary przeciwsłoneczne (bez tego oślepniecie od wszechobecnej bieli) to obowiązkowe wyposażenie. Miewaliśmy tam już -30 stopni. W dzień zwykle jest sporo cieplej. Porządnie ubrani, nie zmarzliśmy tam nigdy.

Arktyka 2020 – Ural to wyprawa organizowana przez biuro podróży Bezdroża 4x4. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Rosja, AZJA. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu brak. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Moto 4x4, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.