Arktyka 2018 – Ural i Jamał – wyprawa

Arktyka 2018 – Ural i Jamał – wyprawa

Lubisz wyzwania? TO jest wyzwanie – zdobyć Ural arktyczny zimą. Zapraszamy na przygodę życia – jedź z nami do Arktyki i zobacz to czego na żywo naprawdę prawie nikt w Polsce nie widział.

W marcu 2011 roku jako pierwsi z centralnej Europy dotarliśmy do Workuty na kołach. Powtórzyliśmy to w 2012, 2013 i 2015 i 2016 roku. W 2014 dotarliśmy na półwysep Jamalski od strony azjatyckiej. Tym razem trasa wyprawy przebiegać będzie po północno-wschodnich rubieżach Europy oraz w Azji, po wschodniej stronie Uralu. Ponownie dotrzemy na półwysep Jamalski, następnie spróbujemy pokonać Ural i dotrzeć do Workuty. Jeśli się nam nie uda, pojedziemy do Workuty przez Ural pociągiem (przepiękna trasa). Naszym celem będzie dotarcie do miejsc zapomnianych i odległych, które Europejczykowi z Europą nawet się nie kojarzą choćby z nazwy (Narjan-Mar, Emwa, Buktył).

Podobnie Workuta jest miastem europejskim. Jednak na większości map naszego kontynentu najczęściej jej brakuje. Dotyczy to także map Europy dołączanych do wydawnictw National Geographic i Gazety Wyborczej. Jakby bogata i zadowolona z siebie Europa chciała zapomnieć o swych dalekich peryferiach, które faktycznie na wizytówkę kontynentu się nie nadają.

Brak Workuty na mapach tłumaczyć też można tym, że do tego miasta nie prowadzi żadna droga. Na tej szerokości geograficznej przemieszczanie się jakimkolwiek pojazdem kołowym uznaje się po prostu za niemożliwe. Rozmarzająca latem na kilka tygodni tundra zamienia się w bezkresne bagno. Jedyną nadzieję na przedarcie się tam na kołach daje długa pora zimowa, gdy bagna i liczne rzeki skuwa lód.

W Workucie wszyscy o to przez nas pytani zapewniali, że każdy samochód widziany na ulicy został tu przywieziony na kolejowej platformie. Dotyczy to także czołgu-pomnika. Miasto połączone jest ze światem jedną linią kolejową. Tory o długości ponad 2,5 tysiąca kilometrów wiodą z Sankt Petersburga. Fragmenty najtrudniejsze do wykonania w warunkach tundry powstawały okupione śmiercią armii więźniów siedemdziesiąt lat temu. Powszechnie tam znane jest koszmarne powiedzenie: pod każdym podkładem leży człowiek.

Workuta jest celem wyprawy, jednak, nie jest najdalszym jej punktem. Najpierw pojedziemy na wschód, przekroczymy Ural i jego wschodnią, azjatycką stroną pojedziemy na północ aż na Półwysep Jamalski. Stamtąd przejedziemy zimnikiem serwisowanym przez Gazprom do Europy, po zamarzniętym morzu. Nie martwcie się, jeżdżą tam ciężarówki 

Ramowy plan

Dzień 1

Spotykamy się w Suwałkach. Tam nocleg w pensjonacie. Dobrze byłoby spotkać się już w piątek 10 lutego (zależy od możliwości urlopowych uczestników).

Dzień 2

Dojazd do granicy z Rosją. Nocleg w hotelu po jej przekroczeniu.

Dzień 3

Przejazd do Moskwy, nocleg w motelu. Zwiedzanie Placu Czerwonego.

Ekipa przed KremlemEkipa przed Kremlem

Dzień 4, 5

Zmierzamy w stronę Uralu

Arktyka - droga na północArktyka – droga na północ

Dzień 5, 6, 7, 8

Droga przez Ural i wzdłuż Obu, po zimnikach do Labytnagi

Arktyka - okolice UraluArktyka – okolice Uralu
 

Dzień 9

Labytnagi i Salechard – zwiedzanie miast

Salehard - pomnik słynnej drogi żelaznej nr 501Salehard – pomnik słynnej drogi żelaznej nr 501

Dzień 10

Podejmiemy próbę przekroczenia Uralu polarnego. Jeśli się nam nie uda, możemy pojechać pociągiem do Workuty (+2 dni do planu wyprawy)

Przez Ural PolarnyPrzez Ural Polarny
 

Dzień 11

Rozpoczynamy drogę powrotną – dojazd do Igrimu.

Stan umysłu - Rosja :-)Stan umysłu – Rosja 

Dzień 12

Severouralsk

Dzień 13

Omutninsk

Walka z zimąWalka z zimą

Dzień 14

Jarosław

Dzień 15

Rżew

Dzień 16

Przekroczenie granicy z Łotwą i zakończenie wyprawy.

Wymagania dotyczące samochodu:

Sprawny samochód terenowy z reduktorem, opony AT lub MT, zdrowe mocowania holu przód/tył, CB radio. Zalecana wyciągarka i ogrzewanie postojowe lub arktyczne śpiwory 

Koniecznie sprawdźcie czy Wasza „zielona karta” ma naniesiony symbol RUS – nie wszystkie mają!

Długość trasy:

Planowana trasa ma ok.7500 km (poza Polską)

Paliwo:

Paliwo w Rosji kosztuje maksymalnie 35 rubli, co przy cenie (stan na wrzesień 2016) w okolicach 0,06 PLN za 1 RUB daje nam cenę 2,10 PLN!

Waluty:

Najlepiej zabrać ze sobą euro lub dolary. Bez problemu można je zamienić na ruble w kantorze w Moskwie. Warto zabrać chociaż trochę rubli z Polski – np 5000.

Wizy:

Opłata za wizę do Federacji Rosyjskiej to koszt 390 zł + 25 euro od każdego członka załogi. Piszcie do nas w sprawie pomocy z formalnościami wizowymi. Całość załatwiamy korespondencyjnie!

Szczepienia:

Nie są wymagane żadne dodatkowe szczepienia.

Noclegi:

Wszystkie noclegi są planowane w pensjonatach, gostynicach, hotelach. Nie rezerwujemy ich wcześniej, ponieważ nie można do końca przewidzieć, w jakim tempie uda nam się przemieszczać.

Wyposażenie:

Porządne opony, lina kinetyczna, zapasowy filtr powietrza, paski, zapasowe węże gumowe (na mrozie ujawniają się wszystkie wady elementów gumowych)

Opłata rejestracyjna:

Wpis na listę uczestników należy potwierdzić opłatą rejestracyjną w wysokości 800 zł (984 zł z VAT). Opłata jest odejmowana od końcowego rozliczenia. Opłata rejestracyjna nie podlega zwrotowi, chyba, że wyprawa się nie odbędzie.

Opłata za udział w wyprawie:

Załoga 1 samochodu: 3890  (4797 zł z VAT)
Osoba bez samochodu (jadącą w naszym): 4800  (5904 zł z VAT)
Załoga w wynajętym od nas samochodzie – komplet: 7890  (9704 z VAT)
Jesteśmy legalnie działającą firmą – wystawiamy faktury VAT

Co obejmuje opłata:

Sprawdzoną i przejechaną wcześniej trasę, opiekę organizatora, ewentualną pomoc w razie awarii samochodu, okolicznościowe naklejki.

Czego nie obejmuje:

 Kosztów paliwa, wyżywienia i noclegów.

Koszty dodatkowe:

Noclegi w hotelach/ gostynicach/ motelach – ok 120 zł za pokój dwuosobowy.
Jedzenie jest tanie przy tym kursie rubla

Pogoda – w co się ubrać:

Przygotujcie się dobrze do pogody. Bielizna termoaktywna, porządne, wysokie zimowe buty, wiatroodporne kurtki, czapki, rękawice i okulary przeciwsłoneczne (bez tego oślepniecie od wszechobecnej bieli) to obowiązkowe wyposażenie. Miewaliśmy tam już -30 stopni. W dzień zwykle jest sporo cieplej. Porządnie ubrani, nie zmarzliśmy tam nigdy.

Booking.com

Arktyka 2018 – Ural i Jamał – wyprawa to wyprawa organizowana przez biuro podróży Bezdroża 4x4. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Rosja, AZJA. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu własne. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Wyprawy, Moto 4x4, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.